top of page

Pauzepakket

Eindtermen:
A: 1,2,3
B: 4,5,6,7,8,9,10,11
C: 12,13,14
In samenwerking met:
image.png
Wat ga je doen?

Hoe maak je de pauze leuker, socialer én zinvoller voor jou en je mede-leerlingen?

Op verzoek van onze eigen directeur C. Lohstein, gaan jullie, in groepjes van vier, een spel of activiteit ontwerpen die leerlingen tijdens de pauzes op school kunnen doen. Dit spel moet niet alleen leuk zijn, maar ook bijdragen aan de sociale ontwikkeling van de deelnemers. Denk aan het versterken van samenwerking, communicatie of onderling vertrouwen.

​

De directeur heeft in deze brief enkele richtlijnen, eisen, maar ook een ontwikkelingsbudget beschreven. Gebruik al deze informatie en je eigen creativiteit om samen tot een prachtig ontwerp te komen.

​

Jullie zullen het ontwerp uiteindelijk presenteren aan een beoordelingscommissie bestaande uit medewerkers van school en medeleerlingen. Zij zullen kijken naar originaliteit, uitvoerbaarheid, effect op de sfeer op school én jullie samenwerking.

Het stappenplan

ontdekken

Je gaat in dit project werken aan drie eindproducten. De eerste twee daarvan doe je samen, en de laatste individueel. 

​

Ten eerste, ga je aan het begin van het project werken aan een onderzoek. Je zult in deze fase onderzoek doen naar hoe de pauzes nu beleeft worden, en de eisen die gesteld worden aan het spel/ activiteit. Je onderzoek zal uiteindelijk resulteren in ontwerpeisen voor je spel/ activiteit.

​

Ten tweede, ga je je ontwerp maken. Uit je onderzoek komen ontwerpeisen naar voren die terug moeten komen in je ontwerp. Je gaat een prototype maken, en deze presenteren aan klasgenoten. Zo verzamel je feedback die je kan verwerken voordat je je eindontwerp maakt. 

Dit eindontwerp presenteer je vervolgens aan personeel van het OBC Elst. 

​

Tot slot, ga je individueel aan de slag met een reflectievlog. In deze video kijk je terug op de laatste zeven weken en wat je hier geleerd hebt. Je bevindingen neem je op in een video.

​

​

In dit project leer je ongelofelijk veel, maar een aantal concrete voorbeelden zijn:

  1. Hoe je de behoeftes van je doelgroep onderzoekt, door deze te bevragen en te observeren.

  2. Deze verwerkt tot heldere ontwerpeisen voor je ontwerp.

  3. Door samen te werken en creativiteit kan bundelen, en tot een eerste ontwerp kan komen.

  4. Feedback te verzamelen over je concept ontwerp en deze feedback te gebruiken om je ontwerp aan te scherpen.

  5. Je eindontwerp te bouwen en met trots te presenteren, om OBC Elst jouw design te laten kiezen.

  6. Te reflecteren door terug te kijken op wat je gedaan hebt, en hoe je dat vond.

​

Dit is nogal wat. Daarom staan er op deze webpagina bijlagen die jou en je team helpen om dit project een succes te laten worden.

BEGRIJPEN

ontwerpen

Aan het eind van het project wordt je beoordeeld op de volgende eindproducten:

  • Je vooronderzoek.

  • Je spel/ activiteit: Ontwerp en Handleiding

  • Je reflectievideo.

 

Het vooronderzoek en het spel maak je samen met je groepje. De reflectievideo maak je individueel.

​

Gedurende het project ontvang je veel feedback van je docent, onderwijsassistent, maar bovendien ook je medeleerlingen.

Halverwege het project vindt er een peer-feedbackmoment plaats waarbij je je idee presenteert aan je klasgenoten. Zij geven tips en advies over het verbeteren van je ontwerp.

Je docent en de onderwijsassistent helpen je tijdens het project en kunnen jou en je groepje helpen met het afronden van je project. 

delen

maken

Voordat je begint met het doen van je onderzoek, of het ontwerpen van je activiteit/ design, is het handig om de criteria door te nemen. Deze vind je onder het kopje 'Wat lever je in' bij de term 'Eindproducten'.

Wat lever je in?

Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?

  1. Behoefteonderzoek​

  2. Ontwerp 

  3. Handleiding

  4. Reflectievlog

De eisen per eindproduct vind je in het bestand Eindproducten.

Deadline

Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor het begin van

proefwerkweek 1.

ONEDRIVE

beoordeling

Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:

Bronnen
bottom of page