top of page

Pimp your school

Eindtermen:
A: 1,2,3
B: 4,5,6,7,8,9,10,11
C: 12
In samenwerking met:
image.png
Wat ga je doen?

Hoe maak je ons schoolgebouw nog leuker?

Op verzoek van onze eigen directeur C. Lohstein, gaan jullie, in groepjes van vier, een nieuw meubelstuk voor het pgp lokaal, tassenkast voor de technieklokalen of een statiegeld inzamelbak voor in de aula maken. Ook kunnen jullie denken aan het verbeteren "up pimpen" van een bestaande kast ( bijvoorbeeld de leesboekenkasten tussen 2.09, 2.10 en 2.12). Het mag leuk, mooi maar ook super praktisch zijn. 

​​

De directeur heeft in deze brief enkele richtlijnen, eisen, maar ook een ontwikkelingsbudget beschreven. Gebruik al deze informatie en je eigen creativiteit om samen tot een prachtig ontwerp te komen.

​​

Jullie zullen het ontwerp uiteindelijk presenteren aan een beoordelingscommissie bestaande uit medewerkers van school en medeleerlingen. Zij zullen kijken naar originaliteit, effect op de sfeer op school en de uitvoering (uiterlijk) van het product én jullie samenwerking.

Het stappenplan

ontdekken

Je gaat in dit project werken aan een eindproduct. Dit bedenk je samen in jouw groepje. 

​​

Ten eerste, ga je aan het begin van het project werken aan een onderzoek. Je zult in deze fase onderzoek doen naar hoe het gebouw nu is ingericht en wat er misschien nog mist en of aangepast zou kunnen worden. Je gaat ook onderzoeken welke eisen gesteld worden aan het product. Je onderzoek zal uiteindelijk resulteren in ontwerpeisen voor het product.

​​

Ten tweede, ga je je ontwerp maken. Uit je onderzoek komen ontwerpeisen naar voren die terug moeten komen in je ontwerp. Je gaat een prototype maken, en deze presenteren aan klasgenoten. Zo verzamel je feedback die je kan verwerken voordat je je eindontwerp maakt. 

Dit eindontwerp presenteer je vervolgens aan personeel van het OBC Elst. 

​​

Tot slot, ga je individueel aan de slag met een reflectievlog. In deze video kijk je terug op de laatste zeven weken en wat je hier geleerd hebt. Je bevindingen neem je op in een video.

​​

​​

In dit project leer je ongelofelijk veel, maar een aantal concrete voorbeelden zijn:

  1. Hoe je de behoeftes van je doelgroep onderzoekt, door deze te bevragen en te observeren.

  2. Deze verwerkt tot heldere ontwerpeisen voor je ontwerp.

  3. Door samen te werken en creativiteit kan bundelen, en tot een eerste ontwerp kan komen.

  4. Feedback te verzamelen over je concept ontwerp en deze feedback te gebruiken om je ontwerp aan te scherpen.

  5. Je eindontwerp te bouwen en met trots te presenteren, om OBC Elst jouw design te laten kiezen.

  6. Te reflecteren door terug te kijken op wat je gedaan hebt, en hoe je dat vond.

​

Dit is nogal wat. Daarom staan er op deze webpagina bijlagen die jou en je team helpen om dit project een succes te laten worden.

BEGRIJPEN

ontwerpen

Aan het eind van het project wordt je beoordeeld op de volgende eindproducten:

  • Je vooronderzoek.

  • Je product: Ontwerp en Handleiding

  • Je reflectievideo.

 

Het vooronderzoek en het product maak je samen met je groepje. De reflectievideo maak je individueel.

​

Gedurende het project ontvang je veel feedback van je docent, onderwijsassistent, maar bovendien ook je medeleerlingen.

Halverwege het project vindt er een peer-feedbackmoment plaats waarbij je je idee presenteert aan je klasgenoten. Zij geven tips en advies over het verbeteren van je ontwerp.

Je docent en de onderwijsassistent helpen je tijdens het project en kunnen jou en je groepje helpen met het afronden van je project. 

delen

maken

Voordat je begint met het doen van je onderzoek, of het ontwerpen van je activiteit/ design, is het handig om de criteria door te nemen. Deze vind je onder het kopje 'Wat lever je in' bij de term 'Eindproducten'.

Wat lever je in?

Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?

  1. Behoefteonderzoek​

  2. Ontwerp 

  3. Handleiding

  4. Reflectievlog

De eisen per eindproduct vind je in het bestand Eindproducten.

Deadline

Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor het begin van

proefwerkweek 1.

ONEDRIVE

beoordeling

Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:

Bronnen
hulp bij het opstellen van het document

loopbaanoriëntatie 

​​Opleidingen bij deze opdracht

MBO​ niv. 3- AllroundTimmerman

Als allround timmerman leer je het timmervak van binnen tot buiten. Je werkt aan nieuwbouw-, renovatie- en reparatiewerk. Voor een baas of op eigen houtje! Je maakt eenvoudige en ingewikkelde projecten. En het mooiste is: Je ziet gelijk resultaat van je werk. Dit leer je tijdens de opleiding: Bouwwerken van hout maken, werken met collega's, Maatvoering, Bouwwerken van hout maken, Bouwtekeningen maken.

​

 

 

​​​​

​

​Hbo Industrieel Product Ontwerpen

Bij de hbo-opleiding Industrieel Product Ontwerpen ligt de nadruk op techniek (materiaalkeuze en productietechnieken). Daarbij richt je je op het gebruiksgericht ontwerpen met aandacht voor ergonomie, gedrag en behoeftes van gebruikers, commerciële haalbaarheid en vormgeving.​​​

​

​

​

​

​

​​

Beroepen in dit werkveld​

​

- Timmerman​

- metseler

- stratenmaker

- installatiemonteur

- tegelzetter

- gevelmonteur

- kozijnenmonteur

- dakdekker

rijnijssel.jpg
HAN-merkteken-descriptor.png
sint luas.png
bottom of page