top of page

2D ontwerpen en lasersnijden

Met dank aan
eindtermen 
A 1,2
B: 3,4,5,6,7,8,9,10,11
C:12,14
In samenwerking met:
Wat ga je doen?

Introductie lasersnijden
Een lasersnijder is een digitaal gereedschap waarmee je razendsnel een hele precieze en complexe vorm uit een materiaal kunt snijden. Zet jouw idee om naar een ontwerp dat je maakt met een speciaal programma op de computer.


Bekijk de onderstaande video.​

​

​​

​

 

​

​

​

​

​

​

​

In deze module ga je leren

  • Hoe een lasersnijder werkt

  • Hoe je een tekening maakt en direct kunt lasersnijden

  • Hoe je een digitaal ontwerp kunt maken met een tekenprogramma en dit kunt snijden en graveren

​

xTool-P2-machine-1.jpg
image.png
Het stappenplan

ontdekken

Neem zelfstandig contact op met de opdrachtgever en maakt een afspraak voor overleg over het programma van eisen dat zij hebben. In dit document, dat jullie zélf gaan maken, komt overzichtelijk en duidelijk te staan wat de eisen zijn van het product dat jullie gaan maken voor de schoolverlaters. Je verplaatst je in de leefwereld van de schoolverlaters (doelgroeponderzoek), onderzoekt de mogelijkheden van de software, onderzoekt verschillende materialen en gaat uiteindelijk een product ontwerpen en maken.

  • Je moet weten aan welke eisen het product moet voldoen; programma van eisen,

  • Je moet je inleven in de doelgroep, wat betekent het om te ontwerpen voor een 11/12-jarige?

  • Bestudeer de mogelijkheden van de 3D-printer en de lasersnijder, experimenteer met de software. Hiervoor kun je onderstaande tutorials bekijken.

  • Onderzoek welke materialen beschikbaar zijn en geschikt zijn.​

BEGRIJPEN

ontwerpen

Wat wordt het eindproduct?

​

Dat is de centrale vraag in deze fase van jullie proces. Ga eens aan de slag met een basisontwerp. Teken op papier met kleurpotloden wat jullie willen maken. Elk groepslid maakt een ontwerp, zo kun je als groep uiteindelijk het best tot een eindproduct komen. In overleg kun je elke versie van het ontwerp van elkaar beoordelen en (delen ervan) gebruiken. Maak een scan van elk ontwerp, dat moet worden ingeleverd. â€‹

​

Uiteindelijk ontwerpen jullie het eindproduct in de relevante software.

Jullie presenteren het ontwerp aan de opdrachtgever en de docent, die voorzien jullie van feedback. Deze feedback verwerk je in de definitieve versie van jullie ontwerp. Dát is het product dat jullie daadwerkelijk gaan maken. Het is natuurlijk in deze fase erg belangrijk dat jullie weten wat de kosten van het eindproduct zullen zijn. Dat noem je de kosten/baten-analyse.

delen

maken

Maak het eindproduct. Zorg dat je rekening houdt met alle voorgaande stappen van jullie onderzoek.

Ga je met de 3D-printer of lasersnijder aan de slag, houdt dan altijd rekening met de veiligheidsvoorschriften.

​​​

​

​

Hoofdstuk 1.1 Layout en settings​

Bekijk de onderstaande video.

​

 

 

 

 

 

 

 

 

​
 

​

XTool Creative Space is een software programma waarmee je 2D ontwerpen kunt maken en aanpassen. Je kunt het programma gebruiken om je creatieve ideeen vorm te geven en te prototypen. Ook kun je met Creative Space een lasersnijder instellen om jouw ontwerp uit te snijden of te graveren.
In dit hoofdstuk leer je eerst de lay out van Creative Space en de belangrijkste instellingen.

Je gaat nu ontdekken wat de belangrijkste instellingen zijn, wat ze betekenen en hoe je de instellingen aanpast.
De instellingen vinden we bij settings linksboven in beeld.

​​​

Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten
     

Opdracht inleveren:

Probeer de functies die in de video zijn langs gekomen zelf eens uit en ontdek wat de verschillende instellingen doen.

​

Hoofdstuk 1.2 Het importeren en bewerken van een afbeelding

Bekijk de onderstaande video.

​

​​

​

​

​

​

​

​

​

 


In deze video ga je de eerste functie van de verticale toolbar leren: Het importeren en bewerken van een afbeelding. Zodat je deze kan laten graveren of uitsnijden.

​

Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten​

Opdracht inleveren:

  • Importeer een afbeelding en probeer de functies zelf maar eens uit. Je hoeft niet alles meteen helemaal goed te kunnen, probeer vooral te ontdekken wat de knoppen allemaal doen zodat je ze later in een eigen project kunt gebruiken.

  • Maak een screenshot van de bewerkte afbeelding

​

Hoofdstuk 1.3 Vormen en tekst invoegen

Bekijk de onderstaande video.

​​

​​

​​

​​

​

​

​

​

​

 


Naast het bewerken van bestaande afbeeldingen kun je ook je eigen 2D ontwerpen maken. In deze video leer je de belangrijkste functies om 2D ontwerpen te maken.

Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten

Opdracht inleveren:

  • Probeer alle functies eens zelf uit door een shape te selecteren en aan te passen of een eigen shape te maken met vector.

​

Hoofdstuk 1.4 De horizontale toolbar

Bekijk de onderstaande video.

 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​


De horizontale toolbar gebruik je om afbeeldingen en vormen die je hebt toegevoegd aan te passen in formaat, plek ten opzichte van elkaar of positie op het canvas.

​

Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten

 

Opdracht inleveren:

  • Probeer alle functies eens uit en ontdek wat je er mee kunt doen.

  • Lever de bewerkte afbeelding zien aan je docent.

  • Laat eerst het origineel zien en daarna de door jou bewerkte afbeelding.

​​​​

Hoofdstuk 1.5 Instellingen voor de lasersnijder

Bekijk de onderstaande video.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​


In dit hoofdstuk ga je leren hoe je een 2D ontwerp klaarmaakt om te worden uitgesneden of gegraveerd door de lasersnijder.

​

Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten

  • ​

Opdracht inleveren:

Nu je alle functies hebt leren kennen ga je een eigen 2D ontwerp maken om te oefenen.

Ontwerp een sleutelhanger naar eigen inzicht.

  • Probeer een uniek ontwerp te maken door een eigen vorm voor de sleutelhanger te maken of bestaande vormen aan te passen.

  • Snijd de sleutelhanger uit hout

  • Het ontwerp mag maximaal 5×5 cm groot zijn.

  • Je naam moet op de sleutelhanger komen te staan. Deze mag uitgesneden of gegraveerd worden.

​

Hoofdstuk 2 Een 3D object maken vanuit een 2D ontwerp

Bekijk de onderstaande video.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 


In dit hoofdstuk ga je leren hoe je 3D object maakt vanuit een 2D ontwerp. In dit voorbeeld ga je een kubus ontwerpen. Zo kun je ervaren hoe je verschillende 2D onderdelen maakt, die je later in elkaar zet zodat je een 3D object krijgt.


Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten


Opdracht inleveren:

Ontwerp een kubus waarvan 1 zijde ontbreekt. Je maakt dus een soort bakje waar je spulletjes in kan opbergen.

  • De kubus/ opbergbakje wordt 6cm bij 6cm groot.

  • Op 1 zijde komt je naam te staan. Gegraveerd of uitgesneden.

  • Gebruik 3 mm dik hout.

  • Gebruik een lasersnijder om je ontwerp uit te snijden.

  • Gebruik houtlijm om de delen in elkaar te zetten.
     

Extra: Kun jij een deksel voor je bakje ontwerpen?

  • Het deksel moet perfect passen.

  • Ontwerp extra onderdelen om de deksel goed stevig (een beetje klemmend) op het doosje te maken.

  • Zorg dat het deksel goed open te maken en te sluiten is. Wat kun je hiervoor bedenken?

​

Hoofdstuk 3 Constructieve verbindingen

Bekijk de onderstaande video.​​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


In dit hoofdstuk leer je hoe verbindingen ontwerpt zodat onderdelen voor 3D objecten stevig in elkaar passen.
 

Tijd voor de opdracht:

  • 45 minuten


Opdracht inleveren:

• Ontwerp een open kubus van 6x6cm met vingerverbinding.
• Ontwerp een divider box met 6 vlakken van 6x10cm
• Snijd bovenstaande uit 3mm hout
• Gebruik een lasersnijder

Succes!

​​

bottom of page