
Voedselbank
Met dank aan

Eindtermen
A:1,2
B:3,4,5,6,7,8,9,10,11
C:12,13,14,15,17
In samenwerking met:


Wat ga je doen?
Deze opdracht voer je uit in opdracht van de voedselbank [x]. Je gaat iets leren over de levensmiddelindustrie, de schrijf van vijf en je krijgt antwoord op een aantal vragen zoals; Wat is de voedselbank?; Waarom bestaat de voedselbank?; Welke voedingsmiddelen worden er bij de voedselbank veel uitgedeeld?; etc.. Voor de voedselbank ga je receptenflyers ontwikkelen voor specifieke producten met erop goedkoop en gemakkelijke recepten. De bedachten recepten ga je ook proef koken voor de medewerkers van de voedselbank.
Het stappenplan
ontdekken
Je creativiteit wordt op de proef gesteld en tegelijkertijd maak je een positieve impact op de samenleving!
In deze opdracht ga je iets unieks creëren: nieuwe, goedkope en gemakkelijke recepten welke jullie op een zelf creëerde flyer zetten. Het leven wordt steeds duurder maar voor sommige mensen is dit nog nauwelijks te betalen. Gelukkig is er de voedselbank.
​
In deze opdracht ga je voor de voedselbank [x] en hun klanten receptenflyers maken met erop gemakkelijke en goed visualiseerde recepeten voor specifieke producten. De gerechten ga je proef koken voor de medewerkers van de voedselbank. Dit doe je samen in teams van 4, je docent als coach, en de opdrachtgever.
Om erachter te komen aan welke voorwaarden jullie receptenflyers moeten voldoen nemen jullie contact op met de voedselbank en stellen onderstaande vragen aan een medewerker:
​
-
Wat is de voedselbank?
-
Waarom bestaat de voedselbank?
-
Voor wie is de voedselbank bedoeld?
-
Welke voedingsmiddelen worden er bij de voedselbank veel uitgedeeld?
-
Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een receptenflyer voor de voedselbank?
​​
Voor je echt aan de slag gaat, is het belangrijk dat je kennis hebt van een aantal thema’s. Deze kennis heb je nodig om goede receptenflyers te maken die ook voldoen aan de eisen van de opdrachtgever. Deze stap helpt je met het krijgen van achtergrondinformatie. Je gaat de volgende vragen beantwoorden en onderzoek doen in de supermarkt om een helder beeld te krijgen:
​
-
Wat is de levensmiddelindustrie en welke verschillende banen (min. 10 noemen) zijn er in de levensmiddelindustrie te vinden?
-
Waarom is gezonde voeding zo belangrijk voor ons mensen? Waarom is het voor mensen met minder geld moeilijker om gezond te eten? Leg dit goed uit!
-
Wat is de schijf van vijf? Hoe werkt de schijf van vijf? Welke voedingstoffen zijn belangrijk om binnen te krijgen, en hoe zit dat in de schijf van vijf?
​​
​​
​​
​​
​​​​​​​​
​​
​​
​​
​​
Supermarktopdracht:
Ga naar de supermarkt. Bekijk in de supermarkt de prijzen voor verschillende voedingsmiddelen. Zoek op van de volgende producten wat het kost. Vul daarna het schema in (download het document) en hoe gezond dit product is volgens de schijf van vijf (je kunt hiervoor ook de ‘kies ik gezond” app van het voedingscentrum voor gebruiken).
​
Bekijk het overzicht van de prijzen van de supermarkt en beantwoord volgende vragen:
-
Wat valt je op qua prijzen en gezondheid?​
-
Wat is duurder, gezond of ongezonde voeding?​
-
Maakt het uit qua prijs en gezondheid of je boontjes uit de vriezer/koeling/blik/vers koopt?​
-
Welke voedingsmiddelen kun je wel gebruiken voor je recepten en welke niet?
-
​Wat kost een plastic tasje? Zou iemand van de voedselbank daar het geld aan uitgeven?

BEGRIJPEN
ontwerpen
Het eindproduct van deze opdracht bestaat uit twee kant en klare receptenflyers over specifiek gekozen producten voor de mensen van de voedselbank. Gezond en goedkoop eten! De voedselbank levert een aantal standaardproducten. Daarmee ga jij je recepten maken. Voor je recepten kun je bijvoorbeeld deze ingrediënten gebruiken:
​
Producten:
-
Couscous
-
Mie
-
Rijst
-
Linzen
-
Aardappels
-
Ei
-
Tomaat
-
Courgette
-
Paprika
-
Uien
-
Paksoi
-
Chinese kool of spitskool
-
Winterpeen /Pastinaak
-
Knoflook
-
Diverse kruiden
-
Boter/ olie
-
Sla
-
Komkommer
-
Tarwebloem
-
Melk
-
“oud” brood (boterhammen)
​
In je recept kun je altijd nog tips geven voor producten die je recept lekkerder maken. Ook al heb je die niet gebruikt op school.
Bedenk per groepslid 1 recept dat je geschikt lijkt voor je receptenflyers aan de hand van de lijst hierboven. Let op, maak er je eigen draai aan, dus niet kopiëren en plakken van internet! Je kunt wel recepten vinden op internet en deze goedkoper en gezonder maken.
De eisen zijn:
-
Je maakt gebruik van de ingrediëntenlijst.
-
Je mag voor max 1 euro een extra ingrediënt aanvragen! (doe dit op tijd!)
-
Elk recept kost maximaal 5 euro per 2 personen.
-
Elk recept is gezond.
-
De basis van de recepten zijn de voedingsmiddelen die bij de voedselbank vaak uitgedeeld worden.
-
Je recept is vernieuwend, het is iets bijzonders.
-
Je maakt een lijstje van benodigde ingrediënten + eventuele opties (…is er ook lekker bij).
-
Je maakt een stapsgewijze beschrijving van het recept. (let op taalgebruik – gebruik makkelijke woorden en korte zinnen!)
Koken, proeven, verbeteren:
Belangrijk is dat je recept natuurlijk ook echt lekker is. Daarom ga je je recept een keer koken, proeven en verbeteren.
De eisen zijn:
-
Je recept bevat variatiemogelijkheden. (Bijv. geen broccoli in huis? Bloemkool of paksoi is hier ook erg lekker bij!)
-
Je recept moet ingeleverd en goedgekeurd zijn om te mogen koken. Je kookt alleen het goedgekeurde recept.
-
Schrijf je bij mw. Groenewoud in wanneer je gaat koken (koken is in week x).
-
Je beschrijft in je evaluatie hoe je de recepten hebt bijgesteld – zorg dat je dit dus opschrijft en later nog kunt navertellen!
-
Zorg voor foto’s van je ingrediënten/ recept!
-
Jullie mogen koken voor de medewerkers van de voedselbank. Dit mag als je recepteflyer af is.
​
Fotografie:
Een goede en aansprekende flyers heeft ook mooie en duidelijke afbeeldingen van de ingrediënten en het eindresultaat.
​
De eisen zijn:
-
Het recept bevat duidelijke en passende foto’s
-
Het eindresultaat en de tussenstappen zijn gefotografeerd en opgenomen op de flyer
-
Gebruik niet te veel tekst
​
Bekijk de kookboeken in lokaal 1.14/1.15 eens goed. Kijk naar de manier van fotograferen van de recepten. Wat spreekt jou aan? Hoe wil jij gebruik maken van fotografie? Bespreek dit met je groepje. Gebruik ook de info die je krijgt op het MBO.
​
-
Zoek en maak passende foto’s van je ingrediënten. Het mooiste is als je de foto’s zelf maakt en goed nadenkt wat je op de foto zet.
Bijv. bij rijst: zet geen pak rijst op de foto, maar doe de rijst in een bakje en maak daar een foto van, veel mooier!
-
Zorg ervoor dat je van elk recept dezelfde stijl foto’s hebt, zodat het een geheel wordt.
Vormgeving:
De flyers moeten natuurlijk een eyecatcher worden! Dat betekent dat het er mooi uit moet komen te zien. Bekijk de kookboeken in lokaal 1.14/1.15 nog maar een keer, en overleg met je groep wat jullie mooi vinden. Gebruik ook de info die je krijgt op het MBO.
De eisen zijn:
-
De vormgeving is duidelijk en overzichtelijk
-
De lijst met ingrediënten en de stapsgewijze beschrijving zijn logisch op de pagina neergezet
-
De Nederlandse taal is goed gebruikt.
-
Denk goed na over de vorm:
-
Kleur
-
Lettertype/ lettergrootte
-
Indeling van de pagina
-
Plaats van de afbeeldingen
​
Maak of gebruik een goed format voor de vormgeving, zodat er een eenheid is in je vormgeving.​​
​​
​
Ga met elkaar je receptenflyers bekijken en beoordelen. Je flyers moeten voldoen aan de volgende eisen (zoals hierboven beschreven)
-
Elk recept kost maximaal €5,- per 2 personen.
-
Elk recept is gezond.
-
De basis van de recepten zijn de voedingsmiddelen die bij de voedselbank vaak uitgedeeld worden.
-
Je recept is vernieuwend, het is iets bijzonders.
-
Je maakt een lijstje van benodigde ingrediënten + eventuele opties (…is er ook lekker bij).
-
Je maakt een stapsgewijze beschrijving van het recept. (let op taalgebruik – gebruik makkelijke woorden en korte zinnen!).
-
Je recept bevat variatiemogelijkheden. (bijv, geen broccoli in huis? Bloemkool of paksoi is hier ook erg lekker bij!)
-
Je beschrijft in je evaluatie hoe je de recepten hebt bijgesteld – zorg dat je dit dus opschrijft en later nog kun navertellen!
-
Het recept bevat duidelijke en passende foto’s
-
Het eindresultaat en de tussenstappen zijn gefotografeerd en in een oogopslag zichtbaar op de flyer.
-
De vormgeving is duidelijk en overzichtelijk.
-
De flyer is een eenheid.
-
De lijst met ingrediënten en de stapsgewijze beschrijving zijn logisch op de pagina neergezet.
-
De Nederlandse taal is goed gebruikt (makkelijke woorden, duidelijke zinnen).
delen
maken
Wat lever je in?
Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?
-
Twee flyers met erop elk 2 recepten per specifiek product
-
De vormgeving is duidelijk en overzichtelijk en een eenheid (kleur, lettertype, lettergrootte, plaats van afbeeldingen, etc.)
-
De lijst met ingrediënten en de stapsgewijze beschrijving zijn logisch op de pagina neergezet
-
De Nederlandse taal is goed gebruikt
Deadline
Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor [datum].
beoordeling
Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:
Bronnen
Misschien heb je wat aan onderstaande bronnen:
-
....
-
....
-
....
-
....
-
....