top of page

Gamedesign & programeren

A: 1,2
B: 3,4,6,7,8,9,11
C: 12 & 15

IN ONTWIKKELING

Wat ga je doen?

Het ontwerpen en programmeren van een game is een unieke kans om je creativiteit, techniek en probleemoplossend vermogen te laten samenwerken. In dit project stap je in de rol van een echte game-ontwikkelaar: iemand die niet alleen spannende ideeën bedenkt, maar ze ook omzet in een werkende game die anderen kunnen spelen. Of je nu houdt van actie, avontuur, puzzels of verhalen – jouw game kan precies worden zoals jij het voor je ziet.

​

Tijdens het ontwerpen leer je hoe je een idee ombouwt tot een duidelijk plan. Je denkt na over personages, levels, doelen en hindernissen. Je ontdekt hoe ontwerpers ervoor zorgen dat spelers worden uitgedaagd, maar ook gemotiveerd blijven om door te spelen. Daarna duik je in de wereld van programmeren. Je leert hoe je met code beweging, geluid, animatie en interactie tot leven brengt. Het voelt soms alsof je een geheime taal leert waarmee je een digitale wereld kunt besturen.

Het stappenplan

ontdekken

  1. Aan de hand van de 4TU.schools lessenreeks ga je een animatie programmeren.

  2. Als je deze lessenreeks afgerond hebt ga je aan de slag met cryptokraken.
     

  3. Je gaat met The Coding Train aan de slag met de basics van gamedesign.
     

  4. Vervolgens ga je voor bedrijf x/persoon y een animatie ontwikkelen. Deze kun je maken door het geleerde te tweaken en aan te passen aan de wens van de persoon. 

​

Het is noodzakelijk om deze software te installeren: â€‹â€‹

​


​

  • Wat is Processing?
    Processing is een programma waarmee je eenvoudig visuele animaties en interactieve toepassingen kunt maken met code. Het is speciaal ontworpen voor beginners én creatieve makers.

  • Starten met coderen
    Wanneer je Processing opent, zie je een leeg codevenster. Hier schrijf je jouw programma in de taal Java. Met één druk op de Play-knop (driehoek rechtsboven) voert Processing jouw code uit.

  • De basis: setup() en draw()

    • setup() wordt één keer uitgevoerd wanneer het programma start. Hier zet je bijvoorbeeld de schermgrootte.

    • draw() wordt steeds opnieuw uitgevoerd, meestal 60 keer per seconde. Hierdoor kun je beweging en animaties maken.

  • Vormen tekenen
    Met eenvoudige functies als ellipse(), rect() en line() kun je vormen op het scherm plaatsen. Je bepaalt zelf de grootte, kleur en positie.

  • Interactie toevoegen
    Processing kan reageren op toetsenbord en muis. Met functies zoals mousePressed of keyPressed maak je je animatie interactief.

  • Uitvoeren en experimenteren
    Het belangrijkste in Processing is proberen, testen en aanpassen. Verander waarden, voeg vormen toe en kijk wat er gebeurt.

​​​​​​​​​​​​

​

image.png

BEGRIJPEN

ontwerpen

Aan het einde van deze opdracht presenteer je jouw eigen werkende en interactieve animatie – een digitaal kunstwerk dat volledig door jou is bedacht én tot leven is gebracht. Het is meer dan alleen een filmpje: jouw animatie reageert op de speler, beweegt wanneer jij dat wilt en laat zien dat jij controle hebt over elke vorm, kleur en beweging op het scherm.

​

​Het eindproduct laat zien dat je kunt ontwerpen, plannen en programmeren. Het is iets waar je met trots naar kunt kijken, omdat het laat zien dat jij een digitale creatie van begin tot eind hebt opgebouwd. En het mooiste? Iedereen kan jouw interactieve animatie ervaren – en jij weet precies hoe je hem hebt laten bewegen.

​​​

  • Aan het einde van de opdracht presenteer je jouw interactieve animatie aan de klas.

  • Tijdens de presentatie laat je zien hoe jouw animatie werkt en welke keuzes je hebt gemaakt in ontwerp en programmeren.

  • Je maakt daarnaast een duidelijke en overzichtelijke PowerPoint.

  • In deze PowerPoint beschrijf je jouw leerwinst: wat je hebt geleerd, wat goed ging en wat je volgende keer anders zou doen.

  • Je licht toe welke stappen je hebt doorlopen, van eerste idee tot de uiteindelijke interactieve animatie.

  • Je laat voorbeelden of screenshots zien om jouw proces te verduidelijken.

delen

maken

Maak het eindproduct. Aan welke eisen moet dat voldoen. Verwerk de feedback uit de vorige stappen.

Wat lever je in?

Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

Deadline

Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor [datum].

ONEDRIVE

beoordeling

Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:

Bronnen

Misschien heb je wat aan onderstaande bronnen:

  1. Handleiding en tutorials Processing

  2. The Coding Train

  3. ....

  4. ....

  5. ....

bottom of page