top of page

BoekBoost

eindtermen PGP-M
A: 1,2,3,4,5
B:7,8,9,11,12,13,14
C:15,16/17,19,20,21,22,23,24,25

​
​
​​​​​
​

In samenwerking met:

image.png
Wat ga je doen?

Lezen… veel jongeren vinden het lastig om de tijd of motivatie te vinden om een boek open te slaan. Toch is lezen superbelangrijk: je wordt er slimmer van, je taal wordt beter en soms ontdek je verhalen die je écht raken. Maar op het OBC Elst wordt er simpelweg te weinig gelezen.

​

En daar komen jullie in beeld. Jullie krijgen de uitdaging om met creatieve en haalbare ideeën te komen die lezen op school weer aantrekkelijk maken. Hoe krijgen we leerlingen zover dat ze vaker en met plezier gaan lezen?

​

Om dat te ontdekken ga je zelf op onderzoek uit. Je interviewt medeleerlingen en docenten, bezoekt een bibliotheek of boekhandel en kijkt welke inspirerende acties er al bestaan. Daarna werk je samen met je groepje aan een concreet plan of product: misschien een schoolbrede challenge, een social media campagne, een leeshoek of iets waar nog niemand eerder aan heeft gedacht.

​

Aan het einde presenteer je jullie idee aan de directie en docenten van het OBC Elst. En wie weet… misschien wordt jouw plan straks écht uitgevoerd op school!​

​

​

 

​

​

​

​

Het stappenplan

ontdekken

Lees de brief van de directeur door. Hierin staat de opdracht beschreven en globale ontwerpeisen die terug moeten komen in je ontwerp. Neem vervolgens ook de beoordelingsforumlieren van de eindproducten door. Hier ontdek je wat terug moet komen in elk eindproduct en hoe zwaar verschillende onderdelen wegen.

​

Ten eerste zal er een onderzoek plaats vinden met als onderzoeksvraag:

Hoe spoor je leerlingen van het OBC Elst aan om meer te lezen?

Om tot een compleet antwoord te komen zal je aan de hand van verschillende dataverzamelingsmethode en deelvragen, mensen moeten bevragen. Vervolgens ga je met deze nieuwe informatie een ontwerp maken dat leerling meer laat lezen.

​

​Maar eerst zal je nieuwe dingen moeten leren:

  • Je gaat leren hoe je een onderzoeksrapport opstelt.

  • Je gaat leren hoe je een enquête opstelt, en/of een interview afneemt.

  • Je gaat leren hoe je de bevindingen uit je onderzoek omzet in ontwerpeisen voor je oplossing. 

  • Je gaat leren hoe je je creativiteit omzet in een product of dienst, door samen te brainstormen en te overleggen.

Deze vaardigheden zijn essentieel voor je profielwerkstuk, vervolg opleiding en toekomstige baan.

BEGRIJPEN

ontwerpen

Wat wordt het eindontwerp?

​Na je onderzoek ontwerp je een oplossing. Dit kan van alles zijn, zolang het maar bijdraagt aan een antwoord op de onderzoeksvraag. Dit moet uiteraard onderbouwt zijn aan de hand van verschillende bronnen zoals je interview, enquête of online onderzoek.

​​

Verschillende doelgroepen kunnen informatie verschaffen over je onderzoeksvragen. Denk aan medeleerlingen, maar ook docenten. Externe partijen zoals bibliotheken en boekenwinkels hebben ook veel kennis over mensen motiveren om te lezen. 

​

Je ontwerp zal waarschijnlijk vallen onder de categorie Product of Dienst, houd hier rekening mee bij de eindbeoordeling. Er zijn namelijk verschillende eisen per categorie.

​Haalbaarheid, creativiteit en toepasbaarheid staan centraal in je ontwerp. Maar essentieel is de aansluiting tussen je ontwerp en je onderzoek. Laat dit duidelijk terugkomen in je ontwerp.

​​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Richting het einde van het project zal er een testronde uitgevoerd moeten worden. Het ontwerp zal getest moeten worden om te kijken of het ontwerp echt werkt. 

​

Het testen van je eindproduct is essentieel om te beoordelen in hoeverre je ontwerp daadwerkelijk leerlingen aan het lezen zet. Zo kan je door een interview, observatie of enquête achterhalen wat de effecten zijn van je ontwerp. Ook geeft dit de kans om enige aanpassingen te maken voordat je je eindpresentatie geeft. De bevindingen verwerk je uiteindelijk in je presentatie. 

​

In de laatste weken van het project zal je een presentatie geven aan de docent, lid van directie en de klas. Hierin laat je met trots je eindontwerp zien en zal de eindbeoordeling plaats vinden.

​

delen

image.png
image.png
image.png

maken

Maak het eindontwerp. De verder je dit uitwerkt, de meer feedback je kan ontvangen als je het test. Dit is beter voor je eindresultaten en beoordeling. Stel dat je een straatbibliotheek bedenkt, maak deze dan van hout of andere metalen en vul hem met boeken. Of als je een lees-challenge ontwikkeld, voer deze voor een periode uit. Laat motivatie en inzet zien, het loont, en geeft je eindpresentatie meer inhoud. 

Wat lever je in?

Al met al lever je de volgende bestanden aan bij het inleveren:

1. Jullie Onderzoeksrapport.

2. Jullie Eindpresentatie.

3. Je Reflectievideo.

​​​

Door te klikken op de dik gedrukte woorden vind je beoordelingen en concrete beschrijvingen. Een samengevoegd bestand met de beoordelingen vind je hieronder.

​

Bekijk de onderstaande bronnen voor ondersteuning, en vraag je klasgenoten en coaches om hulp. ​​Al deze onderdelen worden beoordeeld, zolang er een onderdeel ontbreekt kan er géén beoordeling plaatsvinden.

Deadline

Je levert de document in, in de gedeelde map voor de start van PWW1.

​

Deze map volgt nog.

ONEDRIVE

beoordeling

Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:

​

Deze zijn los te vinden bij de dik gedrukte woorden onder 'Wat lever je in'.

Bronnen
hulp bij het opstellen van het document
bottom of page