
Ontwerp een product
[A1, A2, A3, A4, A6, A7, A8, E2, E3, E5]
Collegiale groet Prr en DAE vanuit Breda
Wat ga je doen?
De directeur van het Dorenweerd College school wil het lokaal PGP optimaliseren. Daarvoor moeten verbeterpunten worden aangebracht. Hij klopt daarom bij jullie aan om hem hierbij te helpen. Er moet een hoekje komen met een scheidingswand voor een opstelling voor minimaal 2 vaste computers. Hier moeten minimaal twee geaarde stopcontacten komen en een lichtschakelaar. Verder moet er nog één verbeterpunt in het lokaal worden aangebracht die jullie zelf mogen bepalen.


Het stappenplan
ontdekken
-
Breng eerst de huidige situatie in kaart. Wat zijn de afmetingen van het lokaal. Hoeveel ramen en deuren. Waar zitten de huidige stopcontactpunten. Wat zijn de opbergsystemen, welke meubels staan in het lokaal, waar zitten de Wifi/LAN punten, etc.
-
Maakt hier een schets/ontwerp van. Dit mag in sketch-up of op papier.
-
Denk goed na wat je zelf nog handig vindt om in een PGP-lokaal te hebben.
-
Je brengt een bezoek aan ReVaBo Oosterbeek en leert daar hoe je en met welke materiaal je een wand in een lokaal kunt plaatsen.
-
IW Installatie Techniek zal op school komen of we bezoeken het bedrijf. Daar leer je hoe je een geaard stopcontact en een schakelaar moet aansluiten en plaatsen op een wand.
Welke kennis wordt verondersteld, wat moeten ze onderzoeken om alles te begrijpen.
-
Zoek drie concrete verbeterpunten in het lokaal. Bijvoorbeeld een nieuw opbergsysteem, tafel 3D printers, een nieuwe kruk, schapje op de wand. Omschrijf duidelijk wat je wil verbeteren in het lokaal en hoe je dit wil aanpakken. Wat is wel en wat is niet mogelijk. Werk dit netjes digitaal uit.
-
Pitch dit aan je docent/klas.
-
Aan welke eisen moet je voldoen.
-
Je moet je inleven in de doelgroep, wat betekent het om te ontwerpen voor een opdrachtgever/PGP-leerling. Dat ben je in dit geval zelf.
BEGRIJPEN
ontwerpen
Wat wordt het eindproduct?
Naast de scheidingswand met stopcontacten en lichtschakelaar heb je samen groepje en met je docent een keuze gemaakt uit drie andere verbeterpunten in het lokaal. Bedenk welke materialen je hiervoor nodig hebt, denk ook aan de kosten. Werk dit netjes digitaal uit.
​
Dat is de centrale vraag in deze fase van jullie proces. Ga eerst aan de slag met een basisontwerp. Teken op papier met kleurpotloden wat jullie willen maken. Elk groepslid maakt een ontwerp, zo kun je als groep uiteindelijk het best tot een eindproduct komen. In overleg kun je elke versie van het ontwerp van elkaar beoordelen en (delen ervan) gebruiken. Maak een foto van elk ontwerp, dat moet worden ingeleverd. ​
Uiteindelijk ontwerpen jullie het eindproduct in de relevante software. Denk hier aan Sketch-up of een ander ontwerpprogramma.
​
Jullie presenteren het ontwerp aan de opdrachtgever en de docent, die voorzien jullie van feedback. Deze feedback verwerk je in de definitieve versie van jullie ontwerp. Dát is het verbeterpunt dat jullie daadwerkelijk gaan maken. Het is natuurlijk in deze fase erg belangrijk dat jullie weten wat de kosten van het eindproduct zullen zijn. Dat noem je de kosten/batenanalyse.
delen
maken
Het eindproduct.
Maak het eindproduct. Zorg dat je rekening houdt met alle voorgaande stappen van jullie onderzoek.
Ga je met de 3D-printer of lasersnijder aan de slag, houdt dan altijd rekening met de veiligheidsvoorschriften
Wat lever je in?
Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?
-
1
-
2
-
3
-
4
-
5
Deadline
Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor [datum].
beoordeling
Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:
Bronnen
Misschien heb je wat aan onderstaande bronnen:
-
....
-
....
-
....
-
....
-
....
Leerbaanorientatie [lob]
Zoek zelf twee beroepen die aansluiten bij deze opdracht. Welke vooropleiding(en) heb je voor deze beroepen nodig? Waar kun je deze opleidingen volgen? Wat is het startsalaris van iemand die deze beroepen uitoefent? Zou je dit zelf willen doen? Leg je antwoord uit.