
Project Sanhedrin
Wat ga je doen?
Je gaat aan de slag voor Museumpark Orientalis in Nijmegen. In het hart van het park ligt het Sanhedrin: een lege, maar indrukwekkende ruimte met uitzicht over het binnenplein. De uitdaging is om te bedenken wat hier zou kunnen gebeuren.
Ontwerp een kleinschalig, creatief en uitvoerbaar concept dat bezoekers iets laat ervaren dat past bij het museum. Denk aan een belevingsplek, een kleine tentoonstelling of een interactief spel.
​
Om een goed begrip te krijgen van het probleem dat Orientalis ervaart heeft het hoofd van Onderwijs van het Orientalis een email gestuurd. Hierin staan duidelijke ontwerpeisen en kaders gegeven van het probleem en de oplossing.
​Om jouw invulling van deze ruimte een succes te laten worden is het belangrijk dat je de volgende eindproducten goed uitwerkt:
-
Het vooronderzoek. Hierin wordt duidelijk wat voor museum het Orientalis is, welke bezoekers langs komen, en wat ze willen uitstralen.
-
Het ontwerp. Je maakt een maquette of schaalmodel van je oplossing en schrijft een korte toelichting waarom het idee goed bij Orientalis past.
​​​​​
Het beloofd een flinke klus te worden. Daarom heeft mevrouw Hendrikx een extra bestand toe gestuurd met daarin een beschrijving van de geschiedenis van de plek. Ook staan hier goede tips en suggesties voor eindproducten in.
Er is veel te doen, en de bezoekers staan te popelen om de Sanhedrin te ervaren. Snel aan de slag!
​
Het stappenplan
ontdekken
Deze ontdekkingsfase wordt gebruikt om belangrijke informatie te verzamelen. Er moeten namelijk een hoop vragen beantwoord worden voordat jullie iets moois kunnen maken.
Je begint met het onderzoek naar de opdrachtgever: wat is Museumpark Orientalis, welke bezoekers komen er, en wat willen ze uitstralen? Het doel is dan ook om te ontdekken wat er past en wat bezoekers hier zouden willen ervaren.
Je ontdekt de geschiedenis, thema’s en sfeer van het park en gaat op locatie kijken bij het Sanhedrin. Hier luister je naar het Hoofd van Onderwijs om meer informatie te weten te komen over het openluchtmuseum en de mensen die dat bezoeken.
Je onderzoekt ook andere musea en belevingsconcepten om inspiratie op te doen. Dit kan je helpen om tot leuke en creatieve ideeën te komen die goed aansluiten op het Orientalis.
Je maakt een verslag van de doelgroep en het probleem.
Wat mist er nu in het Sanhedrin? Wat willen bezoekers graag ervaren?
Je vergelijkt verschillende ideeën en onderzoekt hun haalbaarheid: past het bij het museum, is het hufterproof, betaalbaar en realistisch?
​
Dit komt uiteindelijk allemaal samen in een onderzoeksverslag. Deze staat verder uitgeschreven onderaan de webpagina. In dit verslag wordt in ieder geval duidelijk:
-
Wat is het Orientalis, en hoe is het dat geworden?
-
Wie bezoeken het Orientalis, en wat trekt hen naar het Orientalis toe?
-
Wat kan er in de Sanhedrin ruimte komen om te zorgen dat meer bezoekers naar het Orientalis komen?
​
BEGRIJPEN
ontwerpen
Je kiest één idee en werkt dit uit tot een concreet conceptontwerp.
Je maakt een schets van je ontwerp, schrijft een korte toelichting, en onderbouwt waarom dit idee bij Orientalis past.
Bij het ontwerpen houd je natuurlijk rekening met de doelgroep, en de andere ontwerpeisen gesteld in de brief van het Orientalis.
Halverwege het project presenteer je het ontwerp aan je docent in de vorm van een elevator pitch.
Gebruik een korte presentatie of pitch waarin je je concept, doelgroep en beleving duidelijk maakt.
De docent zal hier vervolgens feedback op geven en je verder de juiste richting in sturen.
​
Dit is een mooi moment om ook vragen te stellen aan je docent over je ontwerp. Hij helpt je graag naar een goede beoordeling toe ;)
delen
maken
Na de presentatie kies je samen met de docent het idee uit je ontwerp dat je fysiek gaat realiseren. Bij deze zet je het uiteindelijke ontwerp vast en ga je deze verder uitwerken. Het doel is dan ook om je ontwerp een leuke toevoeging te laten zijn aan de Sanhedrin ruimte.
Maak dit ontwerp dan ook echt. Het moet uiteindelijk een volwaardig interactief object/spel zijn waardoor mensen wat meer leren over de ruimte en zijn verhaal.
​
Tot slot is het belangrijk om dit te presenteren aan het Orientalis. Dit doen we in de vorm van een uitlegvideo. Deze zal ook als QR code, naast het object kunnen hangen in het museum. Zo zien bezoekers wat het object is, hoe het werkt, en kunnen ze er van genieten. Richt deze video tot de doelgroep van het Sanhedrin met als doel om hen te laten zien wat je hebt gemaakt en waarom zij het moeten komen bekijken.
Wat lever je in?
Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?
Deadline
Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor de start van PWW2.
beoordeling
Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:
Bronnen
Misschien heb je wat aan onderstaande bronnen:
-
Met deze 10 tips maak jij een steengoede slideshow voor je presentatie - Universiteit Utrecht
-
Educatie Toolkit: Methodes en werkvormen uit de museum- en erfgoededucatie - Arja van Veldhuizen
-
Van idee tot uitvoering: krachtige didactiek voor historisch museumeducatie - KU Leuven
-
Ruimte om te leren Educatieve ruimtes in de Nederlandse kunstmusea - Arianne van der Waal​
​

