
Project GreenCampus
Eindtermen
A: 1 t/m 5
B 6 t/m 14
C: 15
D: 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24 en 25
Wat ga je doen?
Welkom bij ons allereerste PGP-T project! In dit project ga jij met jouw team aan de slag met een echte opdracht: het ontwerpen en maken van circulaire buitenmeubels voor onze school. Ons schoolplein en de buitenruimtes zijn duurzaam en dragen bij aan de biodiversiteit. Dit is goed te zien aan de verschillende vogels en insecten rond school. De meubels daarentegen zijn toe aan een frisse, groene, duurzame upgrade – en jullie gaan daar iets aan doen!
​
Jullie krijgen de opdracht om een ontwerp te maken voor buitenmeubilair dat:
-
Duurzaam is en zoveel mogelijk gemaakt wordt van hergebruikte of gerecyclede materialen;
-
Functioneel is voor leerlingen en medewerkers (denk aan zitplekken, plantenbakken, picknicktafels, relaxhoeken);
-
Een innovatief element bevat, zoals wateropvang, slimme verlichting, biodiversiteit bevorderen of zonne-oplaadpunten.
Tijdens dit project werk je stap voor stap als een echt ontwerpteam:
-
Onderzoek: ontdek welke materialen geschikt zijn en hoe meubels circulair kunnen zijn.
-
Ontwerp: maak schetsen, digitale tekeningen en een prototype.
-
Uitvoering: presenteer je ideeën en laat zien hoe jouw meubelstuk eruit kan zien.
-
Advies: overtuig de schoolleiding met een professioneel voorstel.
​
​
Het stappenplan
ontdekken
Lees de brief van de directeur door. Hierin staat de opdracht beschreven en globale ontwerpeisen die terug moeten komen in je ontwerp. Neem vervolgens ook de beoordelingsforumlieren van de eindproducten door. Hier ontdek je wat terug moet komen in elk eindproduct en hoe zwaar verschillende onderdelen wegen.
​
Ten eerste zal er een onderzoek plaats vinden met als onderzoeksvraag:
Hoe kan het schoolplein/buitenruimtes van het OBC Elst verduurzaamt worden?
Om tot een compleet antwoord te komen zal je aan de hand van verschillende dataverzamelingsmethode en deelvragen, mensen moeten bevragen. Vervolgens ga je met deze nieuwe informatie een ontwerp maken dat de omgeving rond school nog duurzamer maakt.

In dit project leer je onderzoek doen zoals echte ontwerpers en technici dat doen. Onderzoeken betekent dat je een vraag of probleem stap voor stap onderzoekt om tot slimme en onderbouwde keuzes te komen. Je leert:
-
Een duidelijke onderzoeksvraag te formuleren;
-
Een plan te maken: hoe ga je informatie verzamelen en testen?
-
Betrouwbare informatie zoeken, beoordelen en gebruiken;
-
Metingen en observaties te doen (bijvoorbeeld naar materialen, duurzaamheid of veiligheid);
-
Je resultaten analyseren en keuzes onderbouwen, zodat anderen begrijpen waarom jij bepaalde keuzes maakt.
Onderzoek doen helpt je om beter te ontwerpen, onderbouwde
beslissingen te nemen en je ideeën krachtig over te brengen.
Uiteindelijk wordt door je onderzoek duidelijk wat een
ontwerpeis is voor je meubelstuk. Deze verwerk je vervolgens
in je ontwerp om te zorgen dat jouw meubel een succes wordt!
​​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
BEGRIJPEN
ontwerpen
In dit project leer je hoe je een ontwerptraject uitvoert zoals in het bedrijfsleven.
Je doorloopt het hele proces:
-
Onderzoek en analyse: verzamelen van informatie, onderzoeken van materialen, gebruikerseisen en duurzaamheid;
-
Ontwerpmethodiek toepassen: schetsen, ontwerpen in 2D/3D en een plan van aanpak maken;
-
Circulaire keuzes maken: hergebruikte materialen inzetten en milieueffecten overwegen;
-
Prototype bouwen en testen: een schaalmodel of functioneel prototype ontwikkelen;
-
Proces in beeld brengen: een duidelijke planning, stappenplan en werkinstructie opstellen;
-
Advies geven en presenteren: jouw ontwerp presenteren met argumenten, data en visuals.
Het doel is om een professioneel ontwerp te maken dat mooi en innovatief is. Je laat hiermee zien dat je onderzoek, creativiteit en techniek kunt combineren tot een concreet ontwerp.
​
Aan het einde van het project presenteren jullie het ontwerp aan:
-
Je vakdocent (als opdrachtgever en beoordelaar),
-
Je medeleerlingen (als publiek en kritische toehoorders),
-
Een lid van het managementteam (MT) (als vertegenwoordiger van de schoolleiding).
Je laat zien dat je:
-
Een goed onderbouwd ontwerp hebt gemaakt dat past bij de ontwerpeisen;
-
Een prototype of schaalmodel kunt toelichten, inclusief materiaalkeuzes en circulaire oplossingen;
-
Jouw onderzoek en ontwerpkeuzes kunt uitleggen met feiten, berekeningen en visuals;
-
Creatieve en innovatieve elementen hebt verwerkt;
-
Samenwerking en proces kunt toelichten;
-
Professioneel presenteert, met duidelijke taal, beeldmateriaal en overtuigingskracht.
​
delen
maken
Om jouw ontwerp tot leven te brengen maak je een maquette of schaalmodel van het buitenmeubel. Dit helpt om je idee tastbaar te maken en anderen duidelijk te laten zien hoe het er in de praktijk uit kan zien. Je maakt ook bouwtekeningen en technische schetsen (2D of 3D), waarin je maten, materialen en constructies laat zien.
​
Bij het maken van je prototype of maquette:
-
Werk je met circulaire of hergebruikte materialen;
-
Toon je technische kennis van materialen en systemen;
-
Leg je de echte bouwinstructies vast in een handleiding.
Wat lever je in?
Aan welke eisen moet het eindproduct en bewijsmateriaal voldoen?
-
Model
-
Handleiding met tekeningen
Deadline
Je levert al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map voor [datum].
beoordeling
Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:
Bronnen
Misschien heb je wat aan onderstaande bronnen:
-
Hoe ga je van data naar oplossing? - Erasmus Universiteit Rotterdam​
-
Observatie formulier (Voor het behoefteonderzoek)
-
Interview formulier (Voor het behoefteonderzoek)
-
Peerfeedback formulier (Voor de presentatie)