
robotica en drones

eindtermen PGP-T
A: 1, 2, 3,4 & 5
B: 1-3
C: 1
E: 5, 6, 7 & 9
werken met:

IN ONTWIKKELING
Wat ga je doen?
Voor deze opdracht ga je in viertallen aan de slag met een interactieve robot en drone die geprogrammeerd zijn voor het behalen van hun doelen. Je leert de mBot obstakels, kleuren en patronen detecteren waarna deze actie moet ondernemen. Je gaat dit maken met de Makeblock software.
Vervolgens ga je in tweetallen met de Codrone aan de slag die je zult gaan programmeren met Blockly en tweaken met programmeertaal Python. Daarbij train je ook je eigen AI-model om kleuren te herkennen.
​



Het stappenplan
ontdekken
Je werkt deze periode allemaal zowel aan de mBot als de CoDrone.
​
-
Zorg dat je voordat je begint bekend bent met de mogelijkheden van mBot. Bestudeer voorafgaand aan de challenge een van de matten die beschikbaar zijn om de mBot te trainen.
​
-
Vervolgens ga je hetzelfde doen voor de CoDrone, wat kan deze drone allemaal en hoe ga je de sensoren en mogelijkheden benutten om in de toekomst functioneel gebruik te kunnen maken van een drone.
​
-
Beide challenges (mBot en CoDrone) worden afgerond, de code wordt gedeeld en er wordt een reflectievisual gemaakt in AdobeIllustrator, Adobe Spark of CanvaPro. Voor deze drie softwarepakketten hebben jullie licenties.​
​
-
Bestudeer de mogelijkheden van de mBot en experimenteer met de software mBlock. Hiervoor kun je onderstaande tutorials bekijken.
-
Verdiep je in het trainen van een AI-model op basis van afbeeldingen, geluiden, houdingen, etc. Hiervoor zijn geschikte datasets nodig.
-
Onderzoek welke materialen beschikbaar zijn en geschikt zijn indien je naast de mBot/CoDrone nog iets nodig hebt dat je moet maken.
-
Programmeer je mBot dat deze gebruik kan maken van de Robotmatten Challenges, beschikbaar in het lokaal. We hebben er drie op OBC Elst, je moet er een beheersen:
​
Als je de Robomat Challenge hebt afgerond ga je verder met de CoDrone.​
​
​
​
​
​
​
BEGRIJPEN



Robotmat Challenge #1
Robotmat Challenge #2
Robotmat Challenge #4
VEILIGHEID
Na het afronden van de mBot-challenge is het tijd om te gaan werken met de CoDrones. Je gaat dat volgens het volgende stappenplan doen:
-
Je gaat de CoDrone besturen met de controller
-
Je programmeert de CoDrone met Blockly
-
Het tweaken van de code voor de drone doe je vervolgens in Python.
Het werken met de CoDrone heeft belangrijke veiligheidsprocedures waar we ons aan moeten houden! Dan houden we deze mooie onderwijsmodule veilig voor iedereen.​
​
Deze zaken zijn verplicht bij het werken met de CoDrone:
-
Lange haren worden in een staart onder de trui gedaan,
-
Touwtjes van hoodies worden in de trui gestopt,
-
Er wordt altijd gecontroleerd of de drone volledig is en niet defect,
-
Gebruik een volle batterij bij het vliegen van je drone, dan voorkom je dat deze neerstort, stop deze met de "B" naar boven in de drone.
-
Als je de drone gaat programmeren is het absoluut noodzakelijk dat de batterijen uit de controller worden verwijderd.
-
Bij het programmeren van de drone speel je voorafgaand aan het opstijgen het warning geluid af.
​
ontwerpen
Wat wordt het eindproduct en wat is de weg erheen?
​
Op basis van de wensen en eisen van de opdrachtgever, ga je aan de slag met een ontwerp voor de robotica-oplossing. Deze moet in elk geval een AI-component bevatten. Het maken van een oplossing waarbij software is betrokken gaat in een cyclus van een aantal stappen, hierover is een goede blok geschreven: Software ontwikkeling: Een stappenplan – Eaglescience
De software die je maakt stuurt de robot aan. De robot doet waarnemingen, verwerkt deze gegevens en geeft een reactie. Deze cyclus gaat steeds door. De rol van AI kan zijn om de robot te leren vormen, mensen, objecten, geluiden etc te herkennen. Op basis van deze herkenning onderneem je acties.
​
In je ontwerp ga je dus uit van de cyclus informatie - verwerking - actie. Bedenkt dus wat er wordt waargenomen, wat er met die data gebeurt en welke acties er gedaan moet worden op basis van de dataverwerking.
Jullie presenteren het ontwerp aan de opdrachtgever en de docent, die voorzien jullie van feedback. Deze feedback verwerk je in de definitieve versie van jullie ontwerp.
delen
maken
Programmeer de robot en train de AI. Zorg dat je rekening houdt met alle voorgaande stappen van jullie onderzoek. Daarbij zal je aandacht moeten hebben voor foutoplossing, het zogenaamde debuggen. Bij het maken van het programma gaan dingen mis, waarbij bijvoorbeeld verkeerd wordt gemeten, data verkeerd wordt verwerkt of er een verkeerde actie wordt gedaan. Maak van bugs die je aantreft een logboek waarin je de bug en oplossing noteert.
Wat lever je in?
In een zorgvuldig samengesteld document lever je de volgende zaken in:​
-
Een kort verslag over de mogelijkheden, onderdelen en functies van de mBot en CoDrone,
-
Voor de mBot maak je deze in je viertal​
-
Voor de CoDrone maak je dit in je tweetal
-
-
Je mBot-coding voor een van de mat-challenges,
-
Je Blockly secuence van het programmeren van de drone,
-
De Python-code van het programmeren van de drone,
-
Je kleurenherkennings-bestand,
-
​Reflectievisual: in welke mate ben je erin geslaagd de gewenste oplossing te realiseren? Wat zijn jullie sterkere punten en wat zijn toekomstige ontwikkelpunten? Je verantwoord ook de keuze voor het gekozen programma om deze visual te maken.
​
Al deze onderdelen worden beoordeeld, zolang er een onderdeel ontbreekt kan er géén beoordeling plaatsvinden.
Deadline
Je levert het document en al je bewijsmateriaal in, in de gedeelde map
voor [datum].
beoordeling
Je wordt beoordeeld aan de hand van de criteria in dit document:
​
[nog niet beschikbaar]
Bronnen
Misschien heb je wat aan onderstaande bronnen:
hulp bij het opstellen van het document
Loopbaanboriëntatie
​​Opleidingen bij deze opdrachten
​​​​​Hbo FACULTEIT MARKETING, Sales en communicatie​
Slimme ICT-oplossingen bedenken die het leven aangenamer maken? Mensen helpen hun werk beter te doen door een goed advies over software en ICT-systemen? Een slim apparaat maken dat zijn eigen fouten corrigeert? Met een opleiding HBO-ICT kun je dankzij jouw jaloersmakende ICT-skills alle kanten op!​
​
​
​
​
​
​​​​​​​​
Beroepen in dit werkveld​
Een overzicht in de beroepen in dit werkveld:​
-
Ondernemer
-
Robot programmeur
-
Software ontwikkelaar
-
CNC operator
-
Docent technologie
-
Werktuigbouwkundige
​
​
​
​
